TERMIEN TAKAA

Onko sinulle termi upcycling tuttu? Ei haittaa vaikka ei olisi. Minäkin tutustuin tuohon termiin vasta pari kuukautta sitten tietämättömänä siitä, että uusi pieni vaatemerkkimme toteuttaa juuri termin periaatteita. Wikipediaa lainatakseni: ”Upcycling tarkoittaa hyödyttömän materiaalin muuntamista uuteen muotoon, jolla on entistä parempi laatu tai suurempi arvo. Tuolloin esimerkiksi tuotannon ylijäämä, sivutuotteet tai hukkapalat hyödynnetään sen sijaan että niistä tulisi jätettä.”

Kiva. Olimme alkuvuodesta 2016 perustaneet Pokko-nimisen vaatebrändin, jonka kantava upcycling-ajatteluun perustuva idea alkoi itää Logomon Konttorissa, jossa kaksi firmaa, mainostoimisto Kajahdus ja yritysvaatteita valmistava Innovaate lähtivät viemään ajatusta ylijäämäkankaiden käytöstä pidemmälle. Syntyi Pokko, yhdessä tamperelaisen Blackmodan kanssa. Ideanamme on tehdä kestäviä, ajattomia ja tyylikkäitä käyttövaatteita miehille ja lapsille. Tulevaisuudessa ehkä myös naisille. Lähtökohtamme oli kuitenkin miehet, siitä tyhmän yksinkertaisesta syystä, että olemme sellaisia.

Mutta oli kyseessä mies, nainen tai muu sukupuoli – upcycling, ekovaate, kierrätys, tai mikä tahansa termi – itse ajatus ja mahdollisuudet sen toteuttamiseen ovat tärkeimpiä. Kyseessä on enemmänkin asenteiden ja näkökulman muutos kuin uuden hienon termin käyttäminen.

Vaateteollisuus kuormittaa – maapalloamme ja meitä itseämme. Vaatteet valmistetaan oloissa, joissa työhyvinvointia ei tunneta. Työntekijöiden oikeuksia rikotaan. Tuotantoketjut ovat valtavan pitkiä; raaka-aine tuotetaan yhdessä maassa, kangas kudotaan toisessa, ompelu tehdään kolmannessa jne. Vaatteet kulkevat pitkän matkan vaatekaappiimme, jossa se saattaa lopulta viettää hyvinkin lyhyen ajan. Laatu on surkeaa, mutta eihän se haittaa – hinta oli niin halpa, että voin aina ostaa uuden. Sitä paitsi tämä ostamani paita oli viime torstain mallistoa ja huomenna tuleekin jo uusi mallisto.

Logomo on hieno esimerkki materiaalin – talon – muuttamisesta uuteen muotoon, jolla on entistä parempi laatu ja suurempi arvo. Se voi myös synnyttää ideoita, joista voi poikia jotain kestävää. Jotain, jonka arvoa emme ehkä tänään näe selkeästi, mutta tulevaisuudessa tämän päivän päätöksillä ja asenteillamme on merkitystä.

Haluaisitko muuttaa kulutustapojasi? Voit aloittaa tästä listasta: 1) Harkitse ennen kuin ostat. Nuku vähintään yön yli. Vältä heräteostoksia. 2) Tunne ostamasi vaatteen (tai tavaran) alkuperä ja tuotantoketju. 3) Luovu siitä mitä et tarvitse. Kynnys ostaa turhaa kasvaa, kun näet selkeämmin mitä omistat. 4) Nauti keväästä vaikka ulkona – älä kauppakeskuksessa.

Kirjoittaja on Roy Gonzalez, Pokko Clothing Oy:n osakas ja suunnittelija. Pokko Clothingin toimiston ja showroomin löydät Logomo Konttorista.