Fabian Marcaccio

Syntynyt 1963 | Asuu ja työskentelee New Yorkissa

Fabian Marcaccio antaa meille Frankensteinin, zombie-formalismin aikakautena. Hänen maalauksensa eivät yksinkertaisesti uudelleen asuta kielikuvia eikä sanavarastoja historian abstrakteista maalauksista. Abstraktit teokset koostuvat ikään kuin palasista, jotka samalla mobilisoivat teoksia. New Yorkissa työskentelevä argentiinalais-italialainen taitelija on pitkään reagoinut maalaustaiteen oletettuun häviämiseen, tehden aktiivisia yhdistelmäteoksia maalaustaiteen laajennetulla kentällä.

Fabian Marcaccio nousi kansainväliseen tietoisuuteen 1990-luvulla sarjallaan ”Paintants”, toiselta nimeltään mutantit maalaukset. Ne kyseenalaistavat perinteiset taiteenlajit nopeasti kasvavassa digitaalisessa ajassa. Sarja käyttää elementtejä digitaalisesta valokuvauksesta ja kuvanveistosta korostaakseen sekä manipuloidakseen tilallista ja hetkellistä näkökulmaa maalaustaiteessa. Avatakseen ja muuttaakseen kuvaa, sarjaa on toistettu ja siihen on yhdistetty muotoja ja ajatusmaailmaa katu- ja digitaalisesta mainonnasta, arkkitehtuurista ja animaatiosta. Näiden avulla Marcaccio on voinut tulkita ja lähestyä kuvaa uusin tarkoituksin.

Pictorial Reflux, 2017

Marcaccion maalaukset ovat rotevia ja omalaatuisia, niissä korostuu liiallisuus ja koristeellisuus joka on paradoksaalista teosten rakenteellisuuden vuoksi: Maalauksen olennaisimmat ominaisuudet – kangas, siveltimen vedot, kehykset – on korostettu niin, että niistä tulee töiden sisältö, ennemmin kuin pelkästään maalauksen välineet ja tuki. ”Vastustan maalaamisen hajontaa tai sen korvaamista muilla toimilla”, Marcaccio on kerran sanonut. ”Olen kiinnostunut omaksumaan muita taiteen alueita maalauksiin.”