Luis Gispert

Brooklyniin asettautunut taiteilija on kohta kahdenkymmenen vuoden aikana keskittynyt kuvaamaan luokkajakoa Amerikassa valokuvien, veistosten ja videon välityksellä. Luis Gispert syntyi Jersey Cityssä ja varttui kuubalaisessa siirtokunnassa Miamissa. Taiteessaan hän punoo yhteen kielikuvia sekä taidehistoriasta että populaarikulttuurista, Eileen Grayn pöydistä Louis Vuittonin käsilaukku-jäljitelmiin, jotka symboloivat erilaisia käsityksiä ylellisyydestä. Kielikuvat viittaavat erilaisten alakulttuurien tapaan sopeutua, samastua tai horjuttaa niitä tuntomerkkejä, joita valtavirta käyttää varallisuuden ja menestyksen tunnusmerkkeinä.

Gispert on itse kutsunut käyttämäänsä estetiikkaa ”hip-hop barokiksi” ja hänen teoksissaan korostuvatkin usein koristekuviot ja ylenpalttisuus. Gispertin ylistetyssä ”Cheerleader Series” -sarjassa (2001-2002) joukko cheerleadereita kultaketjuineen ja akryylikynsineen esiintyy kahdella videolla ja yhdessätoista valokuvassa. Sommitelma muistuttaa sekä urheiluvalokuvausta että barokin uskonnollisia leijailevia pyhimyksiä. Valokuvat sarjassa ”Deception” vuodelta 2011 on kuvattu sisällä autossa, jossa jäljitelty designverhoilu luo kontrastin ikkunoiden takana aukeavaan amerikkalaiseen maisemaan.

Stereomongrel, 2005

Hiljattain taiteilija on veistoksissaan valinnut minimalistisen lähestymistavan. Teoksessa ”Nappy Light” vuodelta 2012 modernistinen skandinaavinen valaisin on puettu afroperuukkiin ja kiinnitetty kattoon kultaisella köydellä. Teossarjassa vuodelta 2015 esiintyvät kultaiset ketjut, jotka on sommiteltu taiteen sääntöjä noudattaen asfalttipohjalle. Gispertin töitä katsellessa alkaa kunnioittaa hänen kekseliäisyyttään, joka kumpuaa näennäisesti saavuttamattomista kapitalistisista fantasioista sekä epäaidon ja mahtailevan pohjalta syntyvästä kauneudesta.