Nir Hod

Nir Hodin fotorealistiset maalaukset, veistokset ja videot vievät seksuaalisen vapaamielisyyden ja uusliberalistisen visuaalisen kulttuurin äärimmäisyyksiin kuin kysyen katsojilta: Mitä te ette vielä ole nähneet tässä kuvien kyllästämässä maailmassa? Israelilaistaiteilijan syvillä ja täyteläisillä väreillä maalattujen teosten aiheet ovat lähtöisin halun, narsismin, materialismin ja epäjärjestyksen monimutkaisista yhtälöistä. Hodin maalaussarjoissa esiintyy röyhkeitä, huolellisesti kammattuja ja tupakoivia lapsia, orkideoita liekkimeren keskellä ja naishahmo, joka on irrotettu natsivalokuvaaja Franz Konradin Varsovan geton tyhjentämistä esittävästä valokuvasta.

The Life we Left Behind, 2017

Tuoreen The Back Room -maalaussarjan heijastavien pintojen innoittajana on ollut Oscar Wilden hedonistinen luomus Dorian Gray. Aivan niin kuin Gray siirtää sielunsa muotokuvaan, Hod vetää katsojan mukaan peilikuvasommitelmiinsa ja tekee tästä halun sattumanvaraisen kohteen. Hod ammentaa yhtä lailla Jan van Eyckin ikonografiasta kuin Gerhard Richterin tyylisestä surrealismista ja nostaa esiin projektion tuottaman salaperäisen mielihyvän.