KAVI – AGONIA

Ma 9.4.2018

 

Move 2

Ovet aukeavat: 18.30

Elokuva alkaa: 19.00

Kesto: 95 min

Ikäraja: Sallittu

Liput: 5 €

 

Järjestäjät: Kansallinen audiovisuaalinen instituutti, Varsinais-Suomen elokuvakeskus

Lisätiedot: https://kavi.fi/fi/ohjelmisto/aluesarjat/turku

Agonija

Agonia / Agonia – kuolinkamppailu / Rasputin / Rasputinin kuolinkamppailu

Neuvostoliitto 1981 Tuotantoyhtiö: Mosfilm  Tuotantopäällikkö: Ohjaus: Elem Klimov. Käsikirjoitus: Semjon Lungin, Ilja Nusinov. Kuvaus: Leonid Kalashnikov. Lavastus: Shavkat Abdusalamov, Sergei Voronkov . Musiikki: Alfred Shnitke. Pääosissa: Aleksei Petrenko (Rasputin), Anatoli Romashin (Nikolai II), Velta Line (tsaaritar Alexandra), Alisa Freindlich (hovinainen Vyrubova), Aleksandr  Romantsov. Helsingin ensi-ilta: Gloria. Maahantuoja: Warner Bros. Televisioesitykset: 29.2.1988 MYV, 25.2.1989 TV3 – VET 90111 – S – kesto 95′ / 2600 (m).

Agonian tähtäimessä on kuvaus tsaarin-Venäjän ja Rasputinin rinnakkaisesta kuolinkamppailusta, täyteläinen kuva vanhan Venäjän viimeisistä hetkistä. Tässä tarkoituksessa se kertoo sekä yleistä historiaa että henkilöhistoriaa: dokumenttijaksot kehystävät maailmansodan aikaisen kasvavan kurjuuden ja tyytymättömyyden ilmapiiriä, samalla kun historiallisten henkilöiden esittelyn kautta edetään keskelle vallanpitäjien eripuraista voimattomuutta, yläluokan rappion ja maailmanlopun merkkejä.

Varsinaisen draaman aineksia ovat ylimmän valtakoneiston sisäiset juonittelut, tsaariperheen asema ja Rasputin eräänlaisena avainhenkilönä, joka käyttää kaikkia hyväkseen ja toimii välittäjänä ”kansan syvien voimien” ja tsaarin, maallisen ja taivaallisen vallan välillä. Näytelmän henkilöt on nähty raadollisina, heikkoina, ristiriitojen repivinä, mutta ymmärrettävinä. Viimeinen tsaari Nikolai II näyttäytyy hieman yksinkertaisena, pelkurimaisena ja säälittävänä, pohjimmiltaan myötätuntoa herättävänä hahmona – juuri tämän näkemyksen sanotaan viivästyttäneen Klimovin elokuvan julkituloa kuudella vuodella.

Polttopisteessä on Rasputin, yhtä aikaa hullu ja ovela munkki, irstailija ja huijari, joka tietää olevansa kumpaakin. Se, että hän saa niin suuren vallan, esitetään pikemminkin osoituksena maan tilasta kuin miehen salataidoista. Erilaisten lahkojen ja taikauskojen kukoistaessa Rasputin näyttäytyy henkilönä, jossa ”jumalten hämärän” koko mielettömyys tiivistyy. Rasputin, jonka tsaaritar uskoo olevan ylösnoussut Kristus, yhdistyy pyhä kolmiyhteys: pääoma, uskonto ja hallitusvalta.

Agonia on koettavissa kuvauksena poissaolevasta, tyhjyydestä. Elokuva analysoi psykologisesti kulisseja, valhetta, jättäen ulkopuolelle sen mitä todella on ja mitä todella tapahtuu. Rakenteeltaan ja näkökulmaltaan se muistuttaa Musorgskin Boris Godunov -oopperaa. Kummassakin näkemys vallan vääryydestä ja kärsivän kansan totuudesta on toteutettu samalla tavoin: psykologisessa lähikuvassa ovat vallan väärinkäyttäjät, jotka ovat menettäneet yhteytensä kansaan; taustana ja todellisena voimana vaikuttaa kansa. Musorgskilla se esiintyy kuorona ja heikkomielisenä totuudenpuhujana. Klimovilla aitoina tai valedokumentteina, jotka luovat todellisen pohjan sille mitä elokuvassa näennäisesti tapahtuu.

Toinen logiikka, jonka elokuva näyttää, on kapitalismi logiikka. Kun kapitalisti juovuspäissään tekee huonot kaupat, hän marssittaa miljoonat sotilaat kuolemaan. Se saavuttaakseen hänen on vedettävä oikeista naruista: Rasputinia, hallitusvaltaa, tsaaria. Hän ei tee sitä ilkeydestä, vaan oikeutetusta pettymyksen tunteestaan, oikeudestaan ansaita omaisuudellaan.

Samaa logiikkaa noudattaa Rasputinin murha. Siihen johtaa vallan itseriittoisuuden olemus: konkreettisesti loukattu kunnia ja vaatimus tsaarin todellisen vallan palauttamisesta. Historiallisen näkemyksensä Klimov toteuttaa siten, ettei elokuvassa oikeastaan tapahdu mitään muuta kuin kaiken taustalla kaikuva historian vääjäämätön kumu, kaikkia sen henkilöitä tarkoittava kirjoitus seinällä. Rasputin ei ole edes ilmiö muuta kuin psykologisessa mielessä.

– Sakari Toivaisen (1982) ja Velipekka Makkosen (1982) mukaan.

Kopio: 35mm filmi

Elokuvassa tekstitys sekä suomeksi että ruotsiksi.