KAVI: CLEOPATRA JONES – KARATEKUNINGATAR

KAVI: CLEOPATRA JONES – KARATEKUNINGATAR

Ma 20.11.2017

Klo 19

MOVE 2

 

Liput: 5 €, alle 12-vuotiaat 2 €

 

Cleopatra Jones / Cleopatra Jones – karatekuningatar / Cleopatra Jones

”Blaxploitation” eli musta eksploitaatio oli varsinkin 1970-luvun alussa kukoistanut elokuvasuuntaus, jossa sankareita olivat mustat etsivät ja gangsterit. Pelkästään vuonna 1973 valmistuivat elokuvat Cleopatra Jones, Coffy, That Man Bolt, Black Belt Jones, Black Caesar, The Mack ja Willie Dynamite. Nämä elokuvat loivat uusia mustia sankarityyppejä, kuten gangstereita tuhoavia naisia, mustia ”superoreja”, kung fu- ja karatemestareita, parittajia ja vetäviä gigoloita. Hahmojen ja tilanteiden vaihtelevuudesta huolimatta perusainekset pysyivät toisteisina.

Musta CIA:n erikoisagentti Cleopatra Jones johtaa Turkissa maailman suurimman unikkoviljelmän tuhoamista ja saa heroiinipäällikkö Mommyn (Shelley Winters) vihat päälleen. Suuren heroiinisodan seuraavana siirtona Mommy määrää tuhottavaksi B & S Housen, joka on Cleopatran sydämenasia: se on entisten narkomaanien suojapaikka, jota Cleopatran poikaystävä johtaa. Cleolle tarjoutuu tilaisuuksia esitellä karate- ja magnumkykyjään, monia erilaisia chic-vaatteita (185-senttisen valokuvamallin ammattitaidolla), erikoisvalmisteista autoaan ja myös moottoripyörätaitojaan. Loppuselvitys tapahtuu autohajottamossa.

Jack Starrett toteuttaa autohurjastelukohtaukset ja tarinan action-elementit pätevästi. Kiehtovinta antia elokuvassa on mustan kulttuurin värikäs maailma. Dialogi on täynnä nopeaa huulenheittoa: wisecracks and jive talk. Mustien henkilöhahmojen elämänfilosofiaksi voidaan tiivistää: keeping one’s cool.

Ideologisesti elokuva on kiinnostava roolien nurinkääntymisen vuoksi. Jos Modesty Blaise on nais-puolinen James Bond, niin Cleopatra Jones on musta Modesty Blaise. Cleo on täysin puhdaspiirteinen sankaritar. Toisaalta mustat gangsteritkin esitetään valkoisia sympaattisempina. Valkoinen heroiinikuningatar osoitetaan lesboksi, mikä leimataan turmeltuneisuudeksi. Cleopatra Jones, esi-merkki vaihtoehtoisista toiveunista ja samastumismalleista, on kliseemäisyydessään rajoittunut, mitä elokuvan sarjakuvamaisen kepeä ote estää ottamasta kovin vakavasti, ”Fight On!” kuuluu tämän populaariviihteellisesti militantin mustan ja feministisen elokuvan loppurepliikki.

– Antti Alanen 1987

Kopio: 35mm filmi

– Petteri Kalliomäki 29.5.2015

Kopio: 35mm filmi

Ovet aukeavat: klo 18.30

Tapahtuma alkaa: klo 19

Tapahtuman kesto: 89min

Ikäraja: K16

Tila: MOVE 2