KAVI – KIEROSILMÄINEN ONNI 

KAVI – KIEROSILMÄINEN ONNI

Ma 3.3.2017 klo 19.00

MOVE 2-sali

Liput: 5€

Alle 12-vuotiaat: 2€

 

KAVI – KIEROSILMÄINEN ONNI

Gomulkan julistus vuodelta 1956 ja sitä seurannut liberalisointi muodostuivat ”puolalaisen elokuvakoulukunnan” kasvualustaksi. Tuotantoyksiköt ryhtyivät uusin voimin etsimään vastauksia yhteiskunnan kysymyksiin ja antamaan elokuville taiteellista panosta. Kirjailijat yhtyivät samaan rintamaan elokuvantekijöiden kanssa. Tähän innostuneeseen ilmapiiriin tunkeutui myös ”puolalaisen koulukunnan” villein ja ehkäpä pelottavimmin lahjakas elokuvantekijä Andrzej Munk, jonka kuolema auto-onnettomuudessa vuonna 1961 jätti lopullisesti vastaamatta, olisiko hänestä pitkällä tähtäimellä noussut Andrzej Wajdan kaltainen kansallinen omatunto. Mutta yhdessä kirjalija Jerzy Stefan Stawińskin, Wadjan Kanalin skenaristin kanssa tehdyissä elokuvissaan Munk asetti 50-luvun lopun rajuimmat kysymykset Puolan kohtalonvuosista. Peter von Bagh onkin täsmentänyt, että Munk oli ”vakiintuneiden sankaruuden mytologioiden kriitikko, joka ironisella tavalla, groteskin tyylilajia väistämättä, esittää epäpyhiä huomioita kipeistä kansallisen menneisyyden, sodan ja miehitysajan tapahtumasarjoista”.

Munkin elokuvat muodostuivat kansallisen menneisyyden dialogin toiseksi äärilaidaksi Wadjan romanttista tyyliä vastaan. Englantilainen Penelope Gilliatt on vertaillut: ”Munk muodostaa räikeän vastakohdan Wadjalle. Viimemainittu luo myyttejä silloinkin, kun hän tuhoaa niitä. Mutta tuo vaara ei ole koskaan läsnä Munkin teoksissa. Munk suunnittelee joitakin luonnoksia ja mietiskelee kuukausia, kestääkö hänen rakentamansa suunnitelma kokonaisuuden kannalta. Hän työskentelee hitaasti ja käyttää hyvin taloudellista kerrontatyyliä. Kukaan vähemmän läpitunkevilla ideoilla varustettu ohjaaja ei uskaltaisi paljastaa Varsovan kansannousun omalaatuista ilmapiiriä sellaisella satiirisella kosketuksella kuin Munk elokuvassa Eroica (1957) joutumatta maanmiestensä lynkkaamaksi. Kukaan vähemmän rohkea humoristi ei olisi pystynyt pallottelemaan erilaisilla viranomaisilla Munkin Kierosilmäisen onnen tapaisesti.”

Munk aloitti uransa merkittävänä dokumentaristina, mutta pitkät näytelmäelokuvat Mies ratakiskoilla (1956) ja Eroica liittivät hänet kiistattomasti ”puolalaisen koulukunnan” kriittiseen linjaan. Näiden teosten ironista ja satiirista linjaa Munk jatkoi elokuvassaan Kierosilmäinen onni, joka jälleen perustui Stawińskin käsikirjoitukseen. Taas on kyseessä episodimainen kuvaus epäsankarillisuudesta. Sen päähenkilö Jan Piszczyk on tyypillinen pyrkyri, pelkuri ja opportunisti, joka on valmis muuttamaan näkemyksiään aina kun vaaditaan. Munk kuvaa elokuvassaan miehen heilahtelua sotaa edeltäneeltä ajalta 50-luvulle asti ja näyttää, miten hänen nöyristelynsä jatkuvasti johtaa katastrofiin. Elokuvan irtonainen ja ilmava satiiri synkistyy mitä pidemmälle stalinistiseen aikaan päästään ja Piszczyk joutuu lopulta pyrkyryytensä takia sekaantumaan taloudelliseen huijaukseen ja vakoilijaksi lavastettuna hän päätyy vankilaan. Hän anoo vankilanjohtajalta turvapaikkaa, mutta turhaan: Piszczyk joutuu väkisin sosialistiseen vapauteen ja kuten hänen aikaisempi kohtalonsa on osoittanut aivan ilmeisesti taas vaikeuksiin.

-Markku Tuuli (teoksesta ”Maisema taistelun jälkeen”, 1981), krediittejä täydensi Pasi Nyyssönen 2015

Kopio: 35mm filmi

Ovet aukeavat: klo 18.30

Tapahtuma alkaa: klo 19.00

Tapahtuman kesto: 114min

Ikäraja: S

Tila: MOVE 2-Sali

Järjestäjät: Kansallinen audiovisuaalinen instituutti, Varsinais-Suomen elokuvakeskus

Lisätiedot: https://kavi.fi/fi/ohjelmisto/aluesarjat/turku