KAVI – Lyhyt elokuva rakkaudesta

KAVI – Lyhyt elokuva rakkaudesta

Ma 25.9.2017

Klo 19

MOVE 2

 

Liput: 5 €, alle 12-vuotiaat 2 €

 

 

Lyhyt elokuva rakkaudesta / En kort film om kärlek

Puola 1988. Tuotanto: Zespól Filmowy Tor. Tuottaja: Ryszard Chutkowski. Ohjaus: Krzysztof Kieslowski. Käsikirjoitus: Krzysztof Piesiewicz, Kieslowski. Kuva-us: Witold Adamek. Musiikki: Zbigniew Preisner La-vastus: Halina Dobrowolska. Leikkaus: Ewa Smal. Pääosissa: Grazyna Szapolowska (Magda), Olaf Lu-baszenko (Tomek), Stefania Iwinska (Vuokraemäntä), Piotr Machalica (Roman), Artur Barcís (Nuori mies), Stanislaw Gawlik (Postimies), Rafal Imbro (Partamies), Jan Piechocinski (Vaalea mies), Malgorzata Roz-niatowska, T. Gradowski, K. Koperski, E. Ziolkowska, J. Michalewska. Helsingin ensiesitys: 10.11.1989 Nor-dia 1 – VET 96156 – K16 – 2400 m /  87 min

”Elokuva on hyvin lyhyt. Minusta se on ehjä. Kiinnostavaa siinä on minusta perspektiivi. Siinä maailmaa katsotaan koko ajan sellaisen ihmisen näkökulmasta, joka rakastaa, eikä sellaisen jota rakastetaan. Ensimmäinen näkökulma on pojan, Tomekin, joka on rakastunut naiseen, Magdaan, mutta naisesta emme tiedä vielä mitään. Näemme naisen kuten poika hänet näkee. Eräänä hetkenä näemme heidät yhdessä, mutta sitten perspektiivi muuttuu täydellisesti. Magda alkaa tuntea poikaa kohtaan jotakin, ensin sääliä, myöhemmin oman-tunnontuskia ja sitten ehkä jonkinlaista kiintymystäkin, ja samalla katsoja alkaa nähdä maa-ilman naisen silmin. Poika katoaa, koska hän viiltää ranteensa auki ja hänet viedään sairaa-laan. Kuva ei koskaan mene hänen mukanaan sairaalaan, kaikki nähdään nyt vain naisen näkökulmasta.”

– Kieslowski (teoksesta Kieslowski on Kieslowski, 1994)

Lyhyt elokuva rakkaudesta on puolella tunnilla laajennettu elokuvateatteriversio Dekalogin eli kymmenosaisen tv-sarjan kuudennesta osasta. Kuten tunnettua, sarjan lähtökohtana on vaikuttanut Katekismuksen kymmenen käskyä, joista kuudes kuuluu “Älä tee huorin”.

Arkisen ankeaan lähiömaisemaan, samaan kuin Dekalogin muutkin osat, sijoittuvan tarinan päähenkilö on orpo nuorukainen, joka työskentelee postissa ja asuu vanhan tädin luona. Poika tarkkailee kaukoputkella vastapäisen talon taiteilijakaunotarta, häiritsee tämän mies-suhteita ja hankkiutuu vähitellen naisen tuttavuuteen, seurauksin jotka kääntävät näkökul-man ylösalaisin.

Kysymys ei ole tirkistelijän muotokuvasta eikä edes Hitchcockin Takaikkunan uudesta muunnelmasta, vaan seksuaalista poikkeavuuttakin harvinaisemmasta ilmiöstä: puhtaasta ja oikeasta ja pyyteettömästä rakkaudesta, joka on parhaimmillaan platonisina eikä voi it-sekkäänä, kylmänä ja kyynisenä aikanamme juuri näyttäytyä muuna kuin eräänlaisena sai-rautena.

Kieslowski vie tarinan läpi hyvin eleettömästi ja kehittää samalla sisäisen latauksen, joka ei toimi niinkään eroottisella kuin tunne-elämän ja olemassaolon peruskysymysten tasolla. Asetelma näyttää noudattavan oikeaoppista feminististä käsikirjoitusta: naisen katseen ja halun kohteena, katsominen hallitsemisen ja omistamisen välineenä. Vähitellen näkökulma kuitenkin siirtyy kokonaisvaltaiselle kokemukselliselle tasolle. Nainen saa äänen ja tietoi-suuden, kunnes hän lopussa katsoo samalla kaukoputkella – itseään, sisäpuolelle, kuin mikroskoopilla.

Vai onko niin, kuten Magda sanoo, että mitään rakkautta ei ole edes olemassa, että on vain tyhjiä tiloja joiden paljastaminen aiheuttaa molemmissa epätoivoa. Tuskaa tuntuu aiheutta-van kyvyttömyys oivaltaa rakkauden mahdollisuus, ei niinkään rakkaus sinänsä. Eikä Mag-dakaan elokuvan lopussa lähesty tuhon partaalla roikkuvaa Tomekia kuin rakastajatar, vaan kuin epätoivoinen papitar, joka haluaa lisää tietoa pelastavasta voimasta.

– Sakari Toiviaisen (1989) ja muiden lähteiden mukaan

Kopio: 35mm filmi

 

Ovet aukeavat: klo 18.30

Tapahtuma alkaa: klo 19

Tapahtuman kesto: 87 min

Ikäraja: K-16

Tila: MOVE 2