KAVI – EPÄILYKSEN YLÄPUOLELLA

Ma 29.11.2021

Liput

Pääsyliput: 6 €
Liput myydään ovelta.

Tapahtuman tiedot

Päivä: 29.11.2021
Ovet aukeavat klo 18.30
Tapahtuma alkaa: 19:00
Kesto: 116 min
Ikäraja: K16
Suom. tekstit/svensk text
Tila: Kino-sali
Saapuminen »

 

Indagine su un cittadino al di sopra di ogni sospetto

Epäilyksen yläpuolella / Höjd över alla misstankar

Italia 1969. Tuotantoyhtiö: Vera Film. Tuottaja: Daniele Senatore. Ohjaus: Elio Petri. Käsikirjoitus: Ugo Pirro, Elio Petri. Kuvaus: Luigi Kuveiller – Technicolor. Lavastus: Carlo Egidi. Musiikki: Ennio Morricone. Leikkaus: Ruggero Mastroianni. Pääosissa: Gian Maria Volonté (poliisitarkastaja), Florinda Bolkan (Augusta Terzi), Salvo Randone (putkimies), Gianni Santuccio (poliisipäällikkö), Arturo Dominici (Mangani), Orazio Orlando (Biglia), Sergio Tramonti (Antonio Pace), Massimo Foschi (Augustan aviomies), Aldo Rendine (murharyhmän virkailija), Aleka Paizi, Vittorio Duse, Pino Patti. Helsingin ensiesitys: 9.9.1970 La Scala, maahantuoja: Columbia – tv-lähetys: 2.12.1977 YLE TV1 – VHS-julkaisu: 1986 Esselte Video – VET 78763 – K16 – 3180 m / 115 min

Poliittisen elokuvan lajityyppiä edustavat Italiassa kenties parhaiten Elio Petrin tärkeät teokset Epäilyksen yläpuolella, Työväenluokka nousee paratiisiin (1971), La proprieta non è piu un furto (1973) ja Todo modo (1976). Petrin menestyksen selittää osittain hänen kykynsä sekoittaa politiikka ja ideologia hyvään viihteeseen – läksy, jonka myös Bertolucci ja Pasolini oppivat hyvin. Epäilyksen yläpuolella on onnistunut elokuva, koska se esittää nykypäivän Italiaan kuuluvan erityisen poliittisen tilanteen abstraktilla, melkein filosofisella tavalla: elokuva on kuin Kafkan parabola, sovellettavissa valtaan kaikkialla, ei vain Italiassa.

Juonen keskipisteessä on murharyhmästä poliittiselle osastolle siirretty poliisitarkastaja, joka murhaa rakastajattarensa elokuvan avausjaksossa ja haastaa poliisit pidättämään itsensä, kun hän on hankkinut täydet todisteet omasta syyllisyydestään. Juonen takaa hahmottuu pulma: kuka vartioi vartioita? Petrin näkemyksen mukaan valata palauttaa meidät kaikki infantiiliin tilaan. Takautumissa poliisitarkastaja ja hänen rakastajattarensa esittävät ritualistisia leikkejä, jotka keskittyvät poliisin rooliin isän korvikkeena: mies kuulustelee naista ikään kuin tämä olisi vankilassa, poliisi leikkii kaikille kansalaisille yhteisille syyllisyydentunteilla ja valtion edessä jokainen muuttuu lapseksi. Nainen kuitenkin suututtaa miehen sanoessaan: ”Sinä olet kuin lapsi”, mikä johtaa murhaan rakastelun aikana. Mies toivoo jäävänsä kiinni ja odottaa tunnustuksen mahdollisuutta katharttisena kokemuksena.

Lopulta poliisitarkastajalla on vastassaan kaikkein korkeimmat viranomaiset, mutta pidätyksen sijasta nämä tervehtivät häntä hymyillen. Mies saa anteeksi julistaessaan: ”Tunnustan viattomuuteni”. Hänen esimiehensä lähtevät ja katsoja ymmärtää jakson olleen unta. Tarkastajan solmiessaan solmiotaan näemme kuitenkin viranomaiset ulkopuolella ja on selvää, että uni toistuu todellisuudessa. Elokuva päättyy lainaukseen Kafkan Oikeusjutusta: ”Oli hän meidän mielestämme millainen tahansa, hän on joka tapauksessa lain palvelija, kuuluu siis lakiin, eikä ole minkään inhimillisen tuomion alainen.”

Epäilyksen yläpuolella on vangitsevaa elokuvaa: Morriconen outo, nykivä musiikki, taitava ja sulavaa leikkaustekniikka ja nopeavauhtinen rytmi pakottavat katsojan ohjaajan valitsemalle tielle, jossa ei ole paljon aikaa pysähtyä analysointiin. Petri kehittää kiehtovan jännitysnäytelmän, joka rakentuu katsojan odotukselle murhaajan kiinnijäämisestä, yllättää sitten Kafka-lopetuksella ja ideologisella sanomalla poliittisen vallan luonteesta. Mutta kenties elokuvan tehoavuuden hintana on ideologisen yhtenäisyyden ja historiallisen todenmukaisuuden heikkeneminen.

– Peter Bondanellan (Italian Cinema from Neorealism to the Present, 1983) mukaan

 Kopio: 35 mm filmi

Lisätiedot: https://kavi.fi/elokuva-arkisto-myos-verkossa-2/aluesarjat/turku/