KAVI – KOHTI AURINGONLASKUA

Ma 06.04.2020

Liput

Liput: 6 €
Lippuja myydään ovelta.

Tapahtuman tiedot

Päivä: 06.04.2020
Tapahtuma alkaa: 19:00
Ovet aukeavat klo 18:30
Ikäraja: K16
Kesto: 120 min.
Tila: KINO-sali, Logomo
Saapuminen »

 

LOPUT KEVÄÄN KAVI-NÄYTÖKSET SIIRTYVÄT SYKSYYN

Koronaepidemian vuoksi perumme loput kevään näytökset. Syksyllä tulemme tekemään taas kahdentoista elokuvan sarjan, johon siirtyvät nyt kaikki kevään näyttämättä jääneet elokuvat. Ilmoitamme syksyn sarjasta ja aikataulusta tarkemmin elokuun lopulla.

 

Despair – Eine Reise ins Licht

Kohti auringonlaskua / Resa till ljuset, En

Kohti auringonlaskua oli Rainer Werner Fassbinderin ensimmäinen englanninkielinen elokuva ja ensimmäinen suuren budjetin tuotanto. Eikä yksikään toinen Fassbinderin elokuva pohjaudu yhtä hiottuun ja kirjalliseen käsikirjoitukseen. Vladimir Nabokovin romaanista etevä englantilainen näytelmäkirjailija Tom Stoppard (Rosenkranz ja Gyldenstiern ovat kuolleet) on rakentanut käsikirjoituksensa kaksoisolennon teemalle ja kutonut mukaan Weimarin tasavallan viimeisten vuosien kaiken tunteiden ja arvojen monimielisyyden. Fassbinder puolestaan seuraa Stoppardia varsin tiiviisti ja kehittää visuaalisen vastineen Stoppardin kielelle.

Kohti auringonlaskua on elokuva paosta. Hermannin ja Lydian asunto on aikansa modernismia, täynnä lasiseiniä ja peilejä, varsinainen tirkistelijän paratiisi, jonka alituisesti kiertävä kamera muuntaa labyrintiksi. Hermannin ja Felixin ensimmäinen kohtaaminen tapahtuu huvipuiston peilisalissa. Jopa suklaatehtaan konttori ja postitoimisto muuttuvat sokkeloiksi yhdistettyjen lavastus- ja kameratehosteiden voimalla. Elokuva ei tarjoa mitään lujaa kiinnekohtaa, ei mitään määriteltäviä asenteita tai toimintoja; kaikki on liikkeessä, vaihtuvaa. Aikakausi saa täydellisen ilmauksensa Herrmannissa, joka on mies vailla ominaisuuksia, vailla kotimaata.

Kaksoisolennon teema häilyy psykologian ja politiikan välillä, tulee käsitellyksi monilla eri tasoilla; se kyllästää elokuvan alituisesti vaihtuvin taitoksin. Hermann on Hermannin kaksoisolento, joka toteuttaa hänen seksuaaliset halunsa joista Hermann itse ei uskalla ottaa vastuuta. Kun Fassbinder hylkää kaikki kuvaustrikkinsä, katsoja menettää perspektiivin: kumpi on Hermann ja kumpi on kaksoisolento? Ainakin Hermannin itsensä silmissä Felix on hänen kaksoisolentonsa. Me tiedämme paremmin: etäistä yhdennäköisyyttä lukuun ottamatta miesten välillä ei ole mitään yhtäläisyyttä.

Elokuva on todellisuuden kaksoiskappale: petos kuuluu sen olemukseen. Hermann katsoo elokuvaa (hänen kaksoisolentonsa istuessa takana) kaksosista, joista toinen on poliisi, toinen gangsteri; molemmat kuolevat. Hermann, Lydia ja Ardalion keskustelevat siitä miten elokuva pettää yleisöä liittämällä yhteen kaksi itsenäistä filminpätkää. Natsit ovat demokraattien kaksoisolentoja (tai heidän vampyyreitään). SA-miehet rikkovat näyteikkunoita; myöhemmin he istuvat rauhallisesti kahvilassa, jossa kahden juutalaisen nähdään pelaavan shakkia. Kun Hermann on vapautunut kaksoisolennostaan, hänestä vähitellen tulee poliisin takaa-ajama yksinäinen gangsteri: Dirk Bogardesta tulee Humphrey Bogartin kaksoisolento.

– Wilhelm Rothin (Fassbinder, 1981) mukaan

Saksan liittotasavalta, Ranska 1978. Tuotantoyhtiöt: Bavaria Atelier GmbH / CS / Filmverlag der Autoren / NF Geria Filmgesellscaft / Société Française de Production (S.F.P.). Tuottaja: Peter Märthesheimer. Ohjaus: Rainer Werner Fassbinder. Käsikirjoitus Tom Stoppard – Vladimir Nabokovin romaanista Otshajanie (1936). Kuvaus: Michael Ballhaus. Musiikki: Peer Raben. Lavastus: Rolf Zehetbauer, Herbert Strabel, Jochen Schumacher. Leikkaus: Juliane Lorenz. Pääosissa: Dirk Bogarde (Hermann Hermann), Andrea Ferreol (Lydia Herrmann), Volker Spengler (Ardalion), Klaus Löwitsch (Felix Weber), Alexander Allerson (Mayer), Bernhard Wicki (Orlovius), Peter Kern (Müller), Gottfried John (Perebrodov), Adrian Hoven (tarkastaja Schelling), Roger Fritz (tarkastaja Braun), Hark Bohm (lääkäri), Voli Geiler (Madam), Hans Zander (Müllerin veli), Y Sa Lo (Elsie), Liselotte Eder (sihteeri), Armin Meier (kaksoset/etumies), Gitti Djamal (nainen täysihoitolassa), Ingrid Caven (hotellin portieri). Helsingin ensiesitys: 10.11.1978 Uusi Orion – VET 86785 – K16 – 3290 m / 119 min.

Kopio: 35 mm filmi