KAVI – KUN RAKKAUS KYPSYY

25.03.2019

Liput

Liput: 5 €

Tapahtuman tiedot

Päivä: 25.03.2019
Ovet aukeavat puoli tuntia ennen tapahtuman alkua.
Tapahtuma alkaa: 19:00
Tila: KINO-sali
Saapuminen »

 

Le blé en herbe

Kun rakkaus kypsyy / När kärlegen mognar

Ranska 1953. Tuotantoyhtiöt: Franco London Films (F.L.F.). Tuottaja: Louis Wipf. Ohjaus: Claude Autant-Lara. Käsikirjoitus: Jean Aurenche, Pierre Bost ja Autant-Lara – Coletten romaanista Vilja oraalla (suom. 1958, alkuperäisteos Le blé en herbe, 1923). Kuvaus: Robert Le Febvre. Leikkaus: Madeleine Gug. Lavastus: Max Dony. Kuvasuunnittelu:. Äänitys: Antoine Petitjean. Musiikki: René Cloérec. Pukusuunnittelu:. Puvustaja:. Pääosissa: Edwige Femillère (Mme Dalleray, nainen valkoisessa), Nicole Berger (Vinea Ferret), Pierre-Michel Beck (Philippe Audebert, ”Phil”), Renée Devillers (Mme Audebert – Philin äiti), Hélène Tossy (Mme Ferret – Vincan äiti), Louis De Funés (), Simone Dubart (), Charles Deschamps (Mr Ferret – setä.), Robert Berri (brigadieeri). Helsingin ensiesitys: 18.2.1955 Adlon. Maahantuoja: Adams-Filmi Oy.  Televisiossa 31.3.1968 TV1. VET: 41666 – K16 – 3000 m / 110 min

Claude Autant-Lara on ohjaajana erittäin monipuolinen, jopa siinä määrin, että hänen omasta profiilistaan on vaikeata päästä selville. Hän on syntynyt 8.8.1903 ja aloittanut filmiuransa lavastajana vuonna 1919. 1920- ja 1930-lukujen vaihteessa hän toimi Hollywoodissa ja laati siellä ranskalaisia versioita amerikkalaisista elokuvista. Ranskaan palattuaan hän ohjasi ensimmäisen pitkän filminsä vuonna 1933, mutta hänen tuotteliaisuutensa kausi sattui kuitenkin varsinaisesti vasta 1940- ja 1950-luvuille, joiden aikana hän on käsitellyt mitä erilaisimpia aiheita. Hänen hienoimpiin teoksiinsa kuuluvat Paholainen ruumiissa (1947, perustuu Raymond Rodiguet’n romaaniiin), makaaberi murhakomedia Sadan murhan majatalo (1951), herkkä Colette-filmatisointi Kun rakkaus kypsyy (1953, romaani suomennettu Vilja oraalla -nimisenä vuonna 1958) sekä mielenkiintoinen tyylikokeilu Yön kuningatar (1955). Lisäksi mainittakoon hänen hieman laimea Stendhal-filmitisointinsa Punaista ja mustaa (1954). Viime aikoina hänen kehityksensä tuntuu pysähtyneen – viimeiksi meillä nähty Rakkaus on kohtaloni (1958) oli lähinnä fiasko, eivätkä myöskään ennakkotiedot hänen uusimmasta teoksestaan, Dostojevski-filmitisoinnista Peluri (1958), ole kovin valoisia. Mutta kuten sanottu, Kun rakkaus kypsyy kuuluu hänen täysipainoisimpaan tuotantoonsa ja on sikälikin esimerkillinen romaanifilmatisointi, että Coletten hieman pitkän romaanin henki tuntuu koko ajan olevan siinä läsnä.

Coletten romaani on viisaan kirjailijattaren hellän surumielinen kuvaus erään lapsuuden katoamisesta, kertomus 15 vuotiaan Vincan ja 16-vuotiaan Philin viimeisten leikkien kesästä ja siitä kriisitä, joka tuo heidän ratkaistevakseen aikuisena olemisen ensimmäiset ongelmat. Saman syksyn ja lähdön tunnelman, joka hallitsee romaania, on Autant-Lara filmissään tavoittanut kauniilla ja sopusointuisella tavalla. Aihe on arka, mutta sekä Colette että Autant-Lara ovat käsitelleet sitä niin hienotunteisesti ja pienet vivahteet halliten, että moralistien närkästyminen tämän elokuvan johdosta vaikuttaa yksistään groteskilta. Philin ensimmäinen rakkauskokemus salaperäisen kesävieraan, keski-ikäisen ”valkopukuisen naisen”, kanssa on kuvattu herkästi ja puhtaasti, sensaationtavoittelua kaihtaen. Phili horjuu voitontunteen ja epävarmuuden, ylpeyden ja pelon välillä, kun taas Vinca on lapsellisuuden takoa voimakas, viisas ja rohkea. Vanhemmilla, ”varjoilla”, ei heidän maailmassaan ole sijaa – tämän on Autant-Lara ilmentänyt taitavasti käyttämällä vanhempien keskusteluja usein vain taustaääninä.

Autant-Lara ei ohjaajana ole rajujen tehovaikutusten tavoittelija. Hänen tyylinsä on rauhallisesti soljuvaa, varmaa ja hallittua, näyttelijöiden ja henkilöohjaukseen erityisesti huomiota kiinnittävää. Jerker A. Eriksson on osuvasti todennut hänen työskentelevän ”miniatyyrin ilmaisukeinoja käyttäen” – juuri tämän tyylilajin hallitsijana hän on tuonut elokuvataiteeseen oman, persoonallisen panoksensa. Kuvaajalla on hänen pyrkimystensä toteuttajana erittäin suuri merkitys, mutta hän on onkin ollut yhteistyössä useiden ranskalaisten valiokuvaajien kanssa.  Kun rakkaus kypsyy  -filmin kuvaajan, Robert Le Febvren, muista huomattavista teoksista mainittakoon eräät René Clairin elokuvat, Jacques Beckerin Rakastajatar ja Luis Bunuelin Veri kuohuu.

– rh (Suomen elokuvakerhojen liiton esittely, 1958)

Kopio: 35mm filmi