KAVI: NAISEN PARHAAT VUODET

Ma 24.10.2022

Liput

Liput: 6€
Lipunmyynti alkaa paikan päällä puoli tuntia ennen näytöksen alkua.
K-16

Tapahtuman tiedot

Päivä: 24.10.2022
Ovet aukeavat puoli tuntia ennen tapahtuman alkua.
Tapahtuma alkaa: 19:30
Tila: Kino-sali
Saapuminen »

 

”Hän ei ole hullu. Hän on erilainen.” Tämä aviomiehen luonnehdinta vaimostaan tiivistää Cassavetesin elokuvan sanoman: Naisen parhaat vuodet ei ole elokuva hulluudesta sanan lääketieteellisessä mielessä, vaan elokuva erilaisuudesta sanan yhteiskunnallisessa mielessä. Aviovaimo, perheenäiti, kotiäiti Mabel Longhetti on ensi näkemältä kuten muutkin naiset, toisin sanoen kiinni roolissaan. Sitten eräänä päivänä, kun hän on täynnä huolta ja odotusta, kun tottumuksen ja hyväksymisen mekanismi ei enää toimi, hänestä tulee erilainen: hän kieltäytyy jatkamasta samaa peliä, kieltäytyy esittämästä totunnaista rooliaan. Häntä siis pidetään hulluna.

Hulluus ei ole mitään muuta kuin tapa, jolla ihmistä katsotaan. Ja kuinka ihminen ottaa vastaan tuon katseen, hyväksyen sen tai ei. Cassavetesin elokuvan ”vaikutuksen alainen nainen” ei äkkiä hyväksykään tapaa, jolla häntä katsotaan aviovaimona, äitinä, miniänä, talon emäntänä ja ”naisena-joka-odottaa-miestään-ja-huolehtii-kodista”. Tällä ”hulluudella” on hyvin kaunis nimi: sen nimi on kapina. Ja tämä kapina puhkeaa kahden pöydän ympärillä tapahtuvan kohtauksen välillä: alun ateria miehen työtoverien seurassa, jonka kuluessa Mabel järkkyy ja lopun paluu ”sairaalasta”, jossa Mabel on ollut ”lepäämässä” ja ”parantunut”. Ikään kuin kaikki muu – etenkin perheympäristö kaikkine taakkoineen, tukahduttavine äiteineen ja poissaolevine isineen – olisi normaalia, tasapainoista, esimerkillistä.

Mutta Naisen parhaat vuodet ei ole yksinomaan elokuva hulluuden ja kapinan häilyvistä eroista: kuten AviomiehissäCassavetes jälleen maalaa muotokuvaansa amerikkalaisesta keskiluokasta, mutta tällä kertaa nähtynä perheen ja kodin sisäpuolelta. Jälleen kerran Cassavetsin liikkuva, joustava, etsivä, terävä kamera pelkistää ja riisuu todellisuuden, seuraa hellittämättä henkilöitä siihen pisteeseen asti, että näyttelemisen ja toden, sepitteen ja taiteen käsitteet menettävät merkityksensä. Sekä pitkät kuvajaksot että yksittäiset kuvat kasvoista, käsistä, ihosta päätyvät samaan säälimättömän dokumentaariseen näkemykseen pintaa syvemmistä salaisuuksista, samaan analyysiin kriisitilanteesta, joka räjähtää silmiemme edessä, eikä ole ainoa laatuaan. Naisen parhaat vuodet on ihailtavimpia kuvauksia avioparista ja etenkin naisesta mitä elokuva on meille koskaan antanut – ja samalla se on yksi modernin elokuvan huippuja.

– Guy Braucourt (Ecran 46, Avril 1976)

***

Kesto: 148 min.
Ikäraja: K16
Suom. tekstit/svensk text
Järjestäjät: Kansallinen audiovisuaalinen instituutti, Varsinais-Suomen elokuvakeskus
Lisätiedot (www): https://kavi.fi/elokuva-arkisto-myos-verkossa/aluesarjat/turku/

***

A Woman Under the Influence

Naisen parhaat vuodet / En kvinna under påverkan

Yhdysvallat 1974. Tuotantoyhtiöt: Faces International Films. Tuottaja: Sam Shaw. Ohjaus: John Cassavetes. Käsikirjoitus: John Cassavetes. Kuvaus: Mitch Breit, Chris Taylor, Bo Taylor, Merv Dayan, Caleb Deschanel. Lavastus: Phedon Papamichael. Musiikki: Bo Harwood. Leikkaus: Tom Cornwell. Pääosissa: Peter Falk (Nick Longhetti), Gena Rowlands (Mabel Longhetti), Matthew Cassel (Tony Longhetti), Matthew Laborteaux (Angelo Longhetti), Christina Grisanti (Maria Longhetti), Katherine Cassavetes (Mama Longhetti), Lady Rowlands (Martha Mortensen), O.G. Dunn (Garson Cross), Mario Gallo (Harold Jensen), Eddie Shaw (tri Zepp), Angelo Grisanti (Vito Grimaldi), James Joyce (Bowman), John Finnegan (Clancy), Cliff Carnell (Aldo), Joanne Moore Jordan (Muriel), Hugh Hurd (Willie Johnson), Leon Wagner (Billy Tidrow), John Hawker (Joseph Morton), Sil Words (James Turner), Elizabeth Deering (Angela), Jacki Peters (Tina), Elsie Ames (rehtori), Nick Cassavetes (Adolph). Helsingin ensiesitys: 13.2.1976 Orion. VET: 84479 – K16 – 4037 m / 147 min