KAVI – ORFEUKSEN TESTAMENTTI

Ma 25.11.2019

Liput

Liput: 6 €
Liput myydään ovelta.
Ikäraja: K12

Tapahtuman tiedot

Päivä: 25.11.2019
Ovet aukeavat: 18:30
Tapahtuma alkaa: 19:00
Kesto: 80 min
Tekstitys: suomi/ruotsi
Tila: Logomo, Kino-sali
Järjestäjät: Kansallinen audiovisuaalinen instituutti, Varsinais-Suomen elokuvakeskus
Saapuminen »

 

Le Testament d’Orphée
Orfeuksen testamentti / Orfeus testamente

Jean Cocteaun monisärmäiseen persoonallisuuteen – runoilija, piirtäjä, maalari, esseisti, romaani- ja näytelmäkirjailija, elokuvantekijä – voi ranskaa taitamaton tutustua kenties parhaiten juuri hänen elokuviensa kautta. Orfeuksen testamentti on Cocteaun viimeinen elokuva ja hänen elämäntyönsä synteesi, itsetilitys ja itsepaljastus, viimeinen lenkki trilogiaan, jonka muut osat ovat Runoilijan veri (1932) ja Orfeus (1950).

Cocteaun kaikkia sääntöjä uhmaava tapa tehdä elokuvaa on monesti ollut kauhistus puritaanisille teknikoille. “Ei ole olemassa muuta tekniikkaa kuin yksilöllistä”, on Cocteau julistanut. Vaikutus on varmasti ollut hedelmällinen: Ranskan “uuden aallon” elokuvien vapautunut ilmaisu oli pitkän kehityksen tulos ja tässä perinteessä Cocteaun osuus on ollut arvaamattoman merkittävä. ”Amatööri”-Cocteau onnistui siinä mitä monet “ammattilaiset” eivät edes tiedostaneet: hän siisti ensi tuntumalta elokuvan tekniikan tyylinsä ja oman runoutensa palvelukseen. Täyttä asiaa ovat myös Cocteaun teoreettiset puheenvuorot elokuvasta. Niissä hän usein kiteyttää aforismeiksi tai paradokseiksi liian harvoin muistettuja yksinkertaisia totuuksia: “Elokuva on uni jonka me uneksimme yhdessä”; ”Mikään ei vaadi enemmän totuutta kuin sepite”; ”runollisella ei ole mitään tekemistä runouden kanssa”.

Orfeuksen testamentti luo kuvan maailmasta, joka on miltei häpeämättömän yksityinen ja itsekeskeinen. Mutta tätä se on sellaisella teholla ja täsmällisyydeilä ja rehellisyydellä, että Jacques Rivette sai tämän elokuvan yhteydessä aiheen todeta: “Cocteau keksii uudelleen dokumentaarin.” Huomio ei varmasti ole niin mahdoton miltä se näyttää.

Orfeuksen testamentin päähenkilö on Cocteau itse, runoilija joka vaeltaa ajan ja paikan tuolla puolen, ”toinen jalka elämässä, toinen kuolemassa”. Näemme hänen asettuvan nykyihmisen hahmoon, joutuvan tuomioistuimen eteen tekemään tiliä elämästään runoilijana, näemme hänen kuolevan ja heräävän taas henkiin, näemme hänen kohtaavan henkilöitä, jotka ovat peräisin hänen omasta elokuvastaan Orfeus (oikeudenkäyntikohtauksen prinsessa ja Heurtebise), antiikin tarustosta (Oidipus, Minerva) tai nykyajan julkisesta elämästä (Picasso, Aznavour, Yu1 Brynner, Luis-Miguel Domnguín) – aina sama kuihtumaton kukka kädessään. Kyseessä ei, paradoksaalista kyllä, ole taaskaan mikään osoitteleva vertauskuvallisuus, sillä Cocteaun luomassa todellisuudessa ei ole vertauskuvia, vain kuvia jotka kaikki ovat yhtä lailla tosia.

Kopio: 35mm filmi

Lisätiedot (www): https://kavi.fi/fi/ohjelmisto/aluesarjat/turku