KAVI: RAKASTAVIA PAREJA

Ma 23.11.2020

Liput

Pääsylippu: 6,00€

Tapahtuman tiedot

Päivä: 23.11.2020
Ovet aukeavat: 18:30
Tapahtuma alkaa: 19:00
Tapahtuman kesto: 118 min
Tila: KINO-sali
Saapuminen »

 

Älskande par/ Rakastavia pareja

(Ruotsi 1964) K16, 118 min, suom. tekstitys

Mai Zetterling oli muuan leimallisimpia näyttelijättäriä 40-luvun ruotsalaisessa elokuvassa, esimerkiksi Sjöbergin ja Bergmanin Kiihkossa (Hets, 1944). Muutaman BBC:lle syntyneen dokumentaarin jälkeen Zetterling ohjasi ensimmäisenä pitkänä elokuvanaan sovituksen Agnes von Krusenstjernan 7-osaisesta romaanisarjasta, joka 1930-luvulla sai aikaan valtavan mielenkuohun suorasukaisella rakkaus- ja seksikuvauksellaan sekä kirkon, yläluokan ja perinteisten arvojen pilkallaan. Tyypillistä Krusenstjernaa ovat lauseet kuten; ”’Avioliitolla ja sodalla on sama tarkoitus: saada ihmiset nopeasti vihaamaan toisiaan” ja ”Ei ole olemassa rakkautta; on vain saastaa ja limaa”.

Ruotsalaisen elokuvan naiskuvan vapautuminen sovinnaisuudesta voidaan paljolti liittää Bergmanin nimiin: hän se ensimmäisenä esitti naisensa rationaalisina, mutta hyväksikäytettyinä olentoina. Rakenteeltaan ja naisnäkökulmaltaan Rakastavia pareja tuo väistämättä mieleen Bergmanin Odottavia naisia (Kvinnors väntan, 1952) kolme naista on synnytyslaitoksella ja muistelee rakkauksiaan ja raskauteensa johtaneita tapahtumia. Lopun juhannusjuhlassa takautumat sulautuvat yhteen.

Kuten Bergmanin maailmassa, miehet ovat tässäkin syypäitä naisten vastoinkäymisiin ja heidän kohtaloidensa vääristymiin. Rakastavien parien miehet jakaantuvat niihin jotka etsivät seksuaalista tyydytystä uhraamatta ajatustakaan seurauksille (Thomas, Bernhard Landborg, Agdan raiskaaja) ja niihin jotka pysyvät kotona ”litkien kermaa kuin kuohitut kollikissat” homoseksuaalinen taiteilija, Ola Landborg ja Hacson). Naiset puolestaan ovat lähellä sitä rajaa, jonka toisella puolen voi olla vain vapautuminen tai orjuus, Juuri naisten taistelu vapaudestaan samalla kun he säilyttävät olennaisen feminiinisyytensä – tasapainottaa elokuvan estottoman farssimaisia sävyjä. ”Nainen on emotionaalisesti miehen muovaama eikä koskaan pääse aivan kokonaan irti miehestä vaikka haluaisikin’, sanoo Zetterling.

Pahlenin sisarukset kapinoivat kukin tavallaan tätä järkkymättömän näköistä asiaintilaa vastaan. Miehet välttävät sodan tuskat, mutta naisten on kestettävä tuskista suurin. Teema tihentyy synnytyslaitoksen hirvittävässä yksinäisyydessä: sairaalasta tulee emotionaalinen vankila. Uutta on se, että myös miehet voidaan nähdä järjestelmän kastroimina uhreina, ensimmäistä maailman-sotaa edeltäneen yläluokkaisen tekopyhyyden tuotteina. Juuri tämän maailman ja sen kieroutumien kuvauksessa Zetterling on parhaimmillaan, älykkäänä ja ilkikurisena satiirikkona.

– Peter Cowien (Swedish Cinema, 1966) ja muiden lähteiden mukaan

Kopio: 35 mm filmi

Tuotantoyhtiö: Sandrews
Tuottaja: Rune Waldekranz
Tuotannonjohto: Göran Lindgren
Ohjaus: Mai Zetterling
Käsikirjoitus: Mai Zetterling, David Hughtes – Agnes Krusenstjernan romaanista Frökarna från Pahlen (1930-35)
Kuvaus: Sven Nykvist – laajakuva :1.66
Musiikki: Roger Wallis, Richard Wagner, Hildur Broström
Laulut: Jan Boleslaw
Leikkaus: Paul Davies
Pääosissa: Harriet Andersson (Agda), Gunnel Lindblom (Adele Holmström), Gio Petre (Angela), Anita Björk (Petra), Gunnar Björkstrand (Jacob Lewin), Jan Malmsjö (Stellan von Pallien), Heinz Hopf (Bernhard Landborg), Eva Dahlbeck (rva Landborg), Anja Boman (Stanny), Frank Sundström (Ola Landborg) „ Hans Strååt (Thomas), Inga Landgré (rva Lewin), Dan Landgré (Cecil), Bengt Brunskog (Tord Holmström), Margit Carlqvist (Dora Macson), Toivo Pawlo (luutnantti Lacson)
Helsingin ensiesitys: 5.11.1965 Maxim – maahantuoja: Filmipaja – VET 72633 – K16, vero 10% – 3240 / 118 min

Järjestäjät: Kansallinen audiovisuaalinen instituutti, Varsinais-Suomen elokuvakeskus

Lisätiedot (www): https://kavi.fi/fi/ohjelmisto/aluesarjat/turku