Teatro toimi onnistuneesti DIGI360-hybriditapahtuman näyttämönä

Prizztech Oy:n koordinoima Robocoast EDIH -hanke järjesti DIGI360-tapahtuman pk-yrityksille Logomon Teatrossa toukokuussa 2025. Tapahtuma osoitti Logomon erinomaisuuden järjestää hybriditapahtumia.

DIGI360-tapahtuma keräsi Logomon Teatroon paikan päälle reilut sata osallistujaa. Suunnilleen sama määrä ihmisiä osallistui tapahtumaan myös suoran verkkolähetyksen välityksellä.

Puheenvuorot kuultiin ja striimattiin Teatro-salissa. Lisäksi paikan päällä olijat pääsivät osallistumaan open mic -pitchaukseen Teatro-galleriassa.

Logomon streetillä oli lisäksi parisenkymmentä näytteilleasettajaa – yrityksiä, hanketoimijoita ja palveluntarjoajia, kuten ammattikorkeakouluja – esittelemässä uusia teknologioita ja kehittämismahdollisuuksia. Päivä huipentui after work -tilaisuuteen Teatro-baarissa.

Kaikkeen oli varauduttu

Prizztech Oy on satakuntalainen kehitysyhtiö, joka edistää uusien yritysten perustamista ja tukee toimivien yritysten kasvua ja uudistumista digitalisaation, vihreän siirtymän ja teollisen kehityksen kautta.

DIGI360-tapahtuman striimauksesta vastasi porilainen MiacoCinema. Yhteistyö Logomon teknisen henkilöstön ja MiacoCineman välillä sujui saumattomasti, mikä varmisti sujuvan ja korkealaatuisen hybriditoteutuksen.

Mediayhteistyökumppanina toimi turkulainen EntrepreNerd, joka tuotti tapahtumasta omissa kanavissaan videoita, artikkeleita ja somejulkaisuja.

Koska tapahtuman puhuja- ja osallistujakaarti koostui digitalisaation, tekoälyn, robotiikan ja kyberturvallisuuden huippuasiantuntijoista, oli selvää, että yhteyksien ja tekniikan piti pelata myös itse tapahtumassa.

– Logomon puolelta saimme korvaamatonta apua ja ammattimaisuus näkyi kaikessa koko päivän ajan. Esimerkiksi back-up-suunnitelmat oli laadittu hyvin. Kuten arvata saattaa, puheenvuorojen aikana välillä sattui ja tapahtui, mutta se ei näkynyt yleisölle. Myös tapahtuman järjestysmiehet olivat mahtava porukka. Tuli olo, että hekin tekevät kaikkensa sen eteen, että meidän tapahtumamme onnistuisi. Henkilöstön asenne sai myös tapahtumapalautteissa kiitosta, kertoo tapahtuman projektipäällikkönä toiminut Ira Laitakari Prizztech Oy:stä.

“Logomon puolelta saimme korvaamatonta apua ja ammattimaisuus näkyi kaikessa koko päivän ajan.”

Ira LaitakariProjektipäällikkö, Prizztech Oy

Logomon maine ratkaiseva

Logomo valikoitui DIGI360-tapahtuman pitopaikaksi kokonsa ja hyvän saavutettavuutensa ansiosta.

– Meillä on yrityskumppaneita pitkin rannikkoa ja aina Rovaniemellä asti. Turkuun oli kaikkien helppo tulla, varsinkin, kun juna tuo suoraan Logomon eteen, Laitakari taustoittaa.

Myös mielikuva Logomosta vaikutti suuresti tapahtumapaikan valintaan.

– Hybriditapahtuma on hyvä järjestää sellaisen toimijan kanssa, joka tietää mitä tekee, ja tällainen kuva itselläni oli Logomosta – ja se piti myös paikkaansa, Laitakari sanoo.

– Ainoa asia, josta järjestäjänä saimme hieman palautetta, oli Teatroon johdattavat opasteet. Niitä voisi Logomossa olla enemmän, Laitakari huomauttaa.

Tapahtuman suunnittelu alkoi puolta vuotta aiemmin, mikä on Laitakarin mukaan DIGI360-kaltaiselle teknologiatapahtumalle melko lyhyt suunnitteluaika. Omat haasteensa toi myös se, että Robocoast EDIH (European Digital Innovation Hub) on EU-rahoitteinen hanke.

– Hankemaailmassa asiat tehdään hankemaailman tavalla. Yhteinen sävel löytyi kuitenkin hienosti myynnin Suvi Arolan ja Tiia Wehrfritzin kanssa, Laitakari kiittelee.

Kuvat: Marjaana Reuben